Route:  
  1. Home

Toerfietsen


Naast een wielren/wedstrijd-, MTB-, en een jeugdafdeling kent de WVEde een grote toerafdeling. De toerafdeling organiseert verschillende keren per week trainings- en toertochten. Dit gebeurd in verschillende snelheidsgroepen: een 25-, 27,5-, 30-, 32-, 35- en 37+-groep. In deze groepen fietsen mannen en vrouwen door elkaar. De genoemde snelheden zijn de kruissnelheden waarmee wordt gereden. De groepen worden allemaal begeleid door één of meerdere toercaptains. Deze toercaptains zijn verantwoordelijk voor de te rijden route, zij geven tijdens de tochten instructies en adviezen en zullen deelnemers zo nodig aanspreken. De leden van de diverse groepen houden veelal contact met elkaar via Whatsapp en forums.

 

Taak Toercaptain
Tijdens de toertrainingen wordt de groep aangevoerd door de toercaptain. De taak van de toercaptain is te waken over het goede verloop van een fietstocht, zonder dat alle verantwoordelijkheid bij de toercaptain ligt.
•    De toercaptain heeft de leiding tijdens de toertochten. Er zal naar zijn/haar instructie geluisterd dienen te worden voor de goede gang van zaken en voor eigen en andermans veiligheid.
•    De toercaptain zorgt ervoor dat alle deelnemers fietsen conform de gedragsregels en hij spreekt zo nodig de deelnemer(s) hier op aan.
•    Let op de snelheid en begin rustig (zeker in het begin van het seizoen).
•    De toercaptain bepaalt de route en heeft de route bedacht die gereden gaat worden. Voor en tijdens de rit is er geen ruimte voor discussie over de route, met name om de veiligheid van de deelnemers te waarborgen.
•    Als iemand meerdere weken het tempo niet aankan, wordt betreffende persoon hierop door de toercaptain aangesproken en geadviseerd naar een langzamere groep over te stappen.
•    De toercaptain zorgt ervoor dat alle deelnemers fietsen conform de gedragsregels en hij spreekt zo nodig de deelnemer(s) hier op aan.
•    Als de groep groter dan 20 fietsers is, kan hij besluiten de groep te splitsen
•    De toercaptain zorgt voor coördinatie bij pech of voorvallen en staat in voor het verwittigen van de hulpdiensten bij ongeval. Melding maken (achteraf) bij de voorzitter of het secretariaat.
•    De toercaptain houdt na een ongeval contact (namens het bestuur) met de slachtoffers. 
•    De toercaptain bewaakt de snelheid en zorgt ervoor dat die in overeenstemming is met de afspraken
•    heeft een dynamische plek in het peloton; fietst meestentijds voorin het peloton (hoeft niet op kop) en laat zich af en toe afzakken om de sfeer te peilen en of alles naar wens verloopt.
•    Nieuwe deelnemers worden door de toercaptain opgevangen en aan de groep voorgesteld.

Reglement
Het rijden in groepen vraagt van de deelnemers de nodige vaardigheid en discipline., We hebben als vereniging een reglement opgesteld en verwachten van onze toerleden dat ze zich hieraan houden, om ongelukken te voorkomen en elkaar en andere weggebruikers niet in gevaar te brengen. Verder tonen we tijdens onze tochten respect voor andere weggebruikers en houden we ons aan de verkeersregels. Het reglement kunt u vinden onder “Gedragsregels", iets verder naar onderen.

Gedragsregels

  • Alles wat je doet doe je met de hele groep, samen uit samen thuis.
  • Iedereen houdt zich aan de afgesproken snelheid, let hierop.
  • Geef tijdig verandering van richting aan.
  • Neem de verkeersregels in acht.
  • Waarschuw tijdig voor paaltjes of andere obstakels.
  • Na een bocht en/of lastige situatie, houden de voorste fietsers het tempo rustig totdat de groep weer aaneengesloten is.
  • Wil je omkijken leg dan 1 hand op de schouder van je buurvrouw / -man.
  • Liever bellen dan roepen (allen de voorste twee renners bellen).
  • Houdt altijd rekening met andere weggebruikers.
  • Kom telkens in clubtenue (clubshirt of clubjack en clubbroek).
  • Naar de toercaptain wordt onvoorwaardelijk  geluisterd zonder morren
  • Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid en die van zijn medefietsers 
  • Bij een klim wachten we bovenaan tot de laatste boven is.
  • Nieuwe deelnemers aan een groep worden opgevangen en begeleid.
  • Als iemand het tempo niet aankan wordt er gewacht en het tempo aangepast.
  • Per groep kan er regelmatig worden doorgedraaid (wordt per groep aangegeven).
  • Bij het eindpunt van de route (Tank, Amadeus, Clubhuis etc.) wachten we tot laatste man/vrouw binnen is.

Veiligheidsregels

  • Veiligheid staat altijd voorop.
  • Waarschuw elkaar luid en duidelijk bij obstakels of gevaarlijke punten: we zijn verantwoordelijk voor elkaars veiligheid. (zie tekens en signalen)
  • We houden ons altijd aan de verkeersregels.
  • Een helm is verplicht.
  • Niet met je voorwiel naast een achterwiel komen, houdt veilige afstand, zit niet te dicht op elkaar.
  • Blijf achter de voorrijders fietsen.
  • Steek de weg over via de officiële weg, niet even tussendoor (je neemt een ander mee met alle gevolgen van dien).
  • Rood verkeerslicht is stoppen, degenen die al wel overgestoken zijn wachten wel.
  • Nooit plotseling op je trappers gaan staan of zijdelings uitwijken.
  • Niet plotseling remmen (bv bij gemiste afslag), liever de berm in sturen als dat kan.
  • Geen (grote) waaiers vormen bij zijwind, vraag om minder snelheid.
  • Een kruising wordt als groep overgestoken, kijk zelf ook.
  • Er wordt niet met losse handen gefietst

Signalen

Tijdens de tourtochten worden de volgende signalen gegeven, geef waarschuwingen direct en duidelijk door naar achter of voor:

  • Bijtijds de juiste weg aangeven bij kruising / splitsing
    • LINKSAF___ RECHTSAF___ RECHTDOOR ( bij links en rechtsarm extra hoog uitsteken). 
  • Bij voorkeur kruispunt oversteken als de hele groep dat in één keer kan
    • STOP___ VRIJ
  • Kop- en staartrijders altijd waarschuwen voor naderend gevaar
    • TEGEN  = tegemoet komende fietser(s) of voetganger(s).
    • (AUTO) VOOR  = tegemoet komende auto.
    • (AUTO) ACHTER = inhalende auto.
    • ZIJWEG  = let op mogelijke dwarsverkeer.
    • PAALTJES  op fietspad.
    • ACHTER ELKAAR = achter elkaar  fietsen (smal fietspad, tegemoet komend verkeer, etc.).
  • DOORDRAAIEN = doorschuiven aan de kop.
  • LEK = rustig uitrijden naar een veilige plek (bij lekke band of pech).
  • Hand omhoog (voorste man) = Vaart minderen.
  • Met de hand laag naast je zwaaien = Let op! Obstakel aan die kant.

De meeste ongelukken gebeuren tegen het einde van de rit !!

Voor verdere vragen over het toerfietsen kunt u terecht bij de toercoördinator.

Bestuurslid Toerfietsen

Richard van Hoof

jeugd@wvede.nl

Algemeen bestuur jeugd

Toertraining


De toerafdeling organiseert op dinsdagen, donderdagen en in de weekenden trainings- en toertochten. Dit gebeurd in verschillende groepen met de volgende (kruis)snelheden 25, 27, 30, 32, 35 en 37 km/uur. In deze groepen fietsen mannen en vrouwen door elkaar.

Lees verder ...

Clubtochten


Naast de toertochten die voor iedereen toegankelijk zijn wordt speciaal voor leden ook diverse clubtochten georganiseerd. Hierbij komen leden op een gezellige manier met elkaar in contact. Een voorbeeld hiervan is Overgangstocht die het einde van het wegseizoen markeert.

Lees verder... 

Toertochten


De schitterende omgeving van Ede biedt uitstekend mogelijkheden om toertochten te organiseren voor jong en oud. WVEde organiseert de Zuid Veluwe Klimtoer voor de racefiets waarbij leden en niet-leden van harte welkom zijn. In het verleden werden ook de Dalla Colina Primavera en de Reichswald Posbank toer georganiseerd.

Lees verder...